April

Aprile,_francesco_del_cossa,_13

Aprile, Francesco del Cossa. Freskerna Månaderna (cirka 1470) i Palazzo di Schifanoia i Ferrara återger bilder av livet vid hertig Borso d'Estes hov.

Månadens HSB 30 år: Kvarteret Roskilde. Malmö

hsb

Kvarteret Roskilde 1 vid Själlandstorget intill Pildammsparken bebyggdes 1944-45 och rymmer 154 lägenheter. Arkitekt HSB:s i Malmö arkitektkontor.


Drömd visit

Jag drömmer jag hör någon klappa
med dämpade slag på min port.
Så skyndar jag nerför min trappa.
Hur kom du till denna ort?

Vad är det för tid? Vad händer
med rummet vi leva i?
Går här över torg, genom gränder
din lidandesväg förbi?

Du hänger din törnekrona
i kapprummet på en spik.
Vi höra långt borta förtona
ett eko av dagens trafik.

Vi sitta i skymningen länge,
men utan att ord blir sagt.
Ur skimrande molnförhänge
går månen i all sin prakt.

Av fönsterträets galler,
på golvet, i silverklar
belysning en skugga faller,
som liknar det kors du bar.

De syndigas vän, de svagas
beskyddare böjer sig ner.
Jag känner en börda tagas
ifrån mig fast ingenting sker.

Du reser dig utan att prata
så mycket och säger adjö.
Jag ser dig gå bort i min gata
med korset på rygg för att dö.

Hjalmar Gullberg

Illustration Ann Margret Dahlquist-Ljungberg

höns

Månadens husdjur

“103-105. Dvärghöns. Som namnet anger är dvärghönsen eller bantams som de kallas i de anglosachsiska länderna, mycket små; fullvuxna djur väger endast 0,6-0,8 kg, och de hålls mera av kuriositetsintresse än för att producera ägg eller kött. Ursprungligen härstammar dvärghönsen från Japan. Eftersom typen är ärftligt betingad kan man genom att korsa dvärghöns med andra hönsraser och sedan fortsätta aveln med korsningsprodukterna draga upp dvärghönstyper, som liknar brahma, leghorn eller vilken annan ras som helst.

I slutet av 1700-talet framställde engelsmannen John Seebright en mycket vacker ras av dvärghöns som kallades Seebright Bantams. Dessa såväl som Japanska dvärghöns finns i flera olika färgvarieteter. Vidare finns dvärgtyper av cochin och brahma. Den franska mille fleurs kan också nämnas som exempel på en vacker dvärghönsras. Till dvärghönsen ansluter sig en grupp prydnadshöns, såsom japanska silkeshöns med mycket mjuk fjäderbeklädnad och phönixhöns enastående långa stjärttäckare, osv.”

Läs mer om böckerna jag hämtat materialet ur

Kommentarer

  1. Tack för månadsinlägget! Fin fresk.
    Glad april tillönskas!

    SvaraRadera
  2. Gabrielle: Varsågod! Glad april själv!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg